12 redenen waarom reduceren, hergebruiken en recyclen van bouw- en sloopafval in China nog beter kan.

900 woorden – 3 minuten lezen
photo of landfill
Photo by Leonid Danilov on Pexels.com

40% van al het afval dat in China geproduceerd wordt bestaat uit bouw- en sloopafval. Het was heel normaal dat dat afval gewoon ergens wordt gedumpt. Slechts 5% van het bouw- en sloopafval wordt gerecycled. De Chinese overheid wil hier wel iets aan, en heeft allerlei beleid en initiatieven ontplooit. Dit onderzoek analyseert bestaand Chinees beleid en management op basis van 3 R’en: Reduce, Reuse, en Recycle.

De analyse is gedaan door bestaande literatuur en documenten te analyseren, en door experts te interviewen. Die groep experts bestond uit 11 academici, 5 architecten en ontwerpers, 5 constructeurs, 9 managers van sloopbedrijven, 10 mensen die werken bij bouw- en sloopafval verwerkingsbedrijven.

Reduceren van bouw- en sloopafval in China

 Tijdens het ontwerpen van een gebouw gaat het al mis.

  • Uit de analyse van het Chinese beleid ten aanzien van bouw- en sloopafval blijkt dat er bijna geen beleid is waarmee de productie van bouw- en sloopafval wordt voorkomen.
  • Met name de academici pleitten voor strenge regels en standaarden voor het gebouwontwerp om bouwafval te voorkomen. Het gebruik van BIM-software zou hier volgens hen bij kunnen helpen, maar ook daar zijn te weinig standaarden voor die het gebruik en de toepassing van BIM zouden kunnen verbeteren.
  • De architecten gaven aan dat architecten te weinig opleiding en bewustzijn hebben ten aanzien van het reduceren van bouw- en sloopafval. Ze realiseren zich domweg niet dat zij een grote rol kunnen spelen in het reduceren van bouw- en sloopafval.

Het dumpen van afval is gewoon nog steeds heel goedkoop.

  • Volgens de constructeurs is het dumpen van bouw- en sloopafval heel goedkoop, en is er geen incentive om het te recyclen of hergebruiken.

Planning voor stedelijke ontwikkeling schiet tekort.

  • In China zijn talloze gebouwen met een korte levensduur. Sommige gebouwen worden zelfs gesloopt, zonder dat ze ooit in gebruik zijn geweest. In China is de gemiddelde levensduur van een gebouw 35 jaar, terwijl het gemiddelde in Amerika 74 jaar is, en in Engeland zelfs 132 jaar.

Die gebrekkige planning voor stedelijke ontwikkeling, en daarmee de korte levensduur van gebouwen, is te wijden aan de snelle ontwikkeling van China. Door die ontwikkelingen worden de gebouwen, maar vooral ook het onderliggend netwerk aan leidingen, en de infrastructuur constant verbeterd en uitgebreid.

Hergebruik van bouw- en sloopafval in China

 Er is gebrek aan adequaat en effectieve manieren om bouw- en sloopafval te verzamelen en te sorteren.

  • Volgens de managers van de bedrijven die bouw- en sloopafval verwerken zijn de meeste afvalstromen vervuild, omdat het inzamelen en sorteren bij de bron al misgaat. In tegenstelling tot bijvoorbeeld gewoon afval van huishoudens, zijn er op bouwplaatsen geen richtlijnen voor het inzamelen en sorteren van bouw- en sloopafval. Hierdoor gaat veel potentieel tot hergebruik verloren.

 Er is gebrek aan kennis en standaarden voor het hergebruik van bouw- en sloopafval

  • Eventuele afnemers van gebruikt bouw- en sloopafval hebben te weinig vertrouwen in de kwaliteit van het bouw- en sloopafval. Er zijn standaarden nodig die de kwaliteit van gebruikt bouw- en sloopafval garanderen.

De markt voor gebruikt bouw- en sloopafval is onderontwikkeld.

  • Dit hangt natuurlijk samen met het vorige punt. Amerika lijkt hier al wat verder in. In Vermont bijvoorbeeld, is een bedrijf “Skagit Building Salvage”, die services biedt voor recyclen van bouwmateriaal, behoud van erfgoed, en het aanbieden van gebruikte bouwmaterialen. [In Nederland is er de site insert.nl, waar hergebruikte bouwmaterialen worden verhandeld. Het is echt leuk om die website te bekijken!]

Recyclen van bouw- en sloopafval

 Ineffectief management

  • Om bouw- en sloopafval te kunnen hergebruiken zijn verschillende bedrijven en afdelingen van de gemeente nodig. Er is regelgeving nodig vanuit de gemeente, en diezelfde gemeente moet ook zorgen voor de logistiek, de verwerking van afval, en het beheer en onderhoud van de afvalberg of verbranding. Er gaat veel mis in de samenwerking tussen die verschillende afdelingen.

In China staat de techniek voor recycling nog in de kinderschoenen

  • China heeft, ten opzichte van andere landen zoals Japan, Duitsland, Singapore, en Amerika, nog niet de techniek in huis (in land 😉 ) om afval op een goede manier te verwerken.

 De markt voor gebruikt bouw- en sloopafval is onderontwikkeld.

  • Net als de markt voor hergebruikt bouw- en sloop afval is de markt voor gerecycled bouw- en sloopafval nog onderontwikkeld. Ook hier ontbreken kwaliteitsstandaarden, waardoor de eventuele afnemers de kwaliteit niet vertrouwen.

 Er zijn te weinig bedrijven die bouw- en sloopafval kunnen recyclen

  • Zonder efficiënt management en beleid gaan die bedrijven er ook niet komen. Omdat bouw- en sloopafval bijvoorbeeld niet op de juiste manier wordt ingezameld en gesorteerd, is het moeilijk voor recyclingbedrijven om aan een goede hoeveelheid input te komen om hun bedrijf draaiende te houden.

 Mogelijke oplossingen

Als je de bovenstaande punten bekijkt, liggen de oplossingen voor de hand.

  • Ontwerp een effectief systeem voor het reduceren, hergebruiken en recyclen van bouw- en sloopafval.
  • Verbeter het inzamelen en sorteren van bouw- en sloopafval op de bouw- en sloopplaats.
  • Verbeter het management en supervisie.
  • Innoveer technologie en markt.
  • Zorg voor economische incentives.

Tot slot

Het onderzoek dat ik hier beschrijf heeft betrekking op China en de Chinese context. Toch denk ik dat veel van de punten die genoemd zijn ook in Nederland erg van toepassing kunnen zijn. De stedelijke ontwikkeling gaat niet zo snel als in China, dus dat probleem hebben we niet. Maar vooral de markt in gebruikte bouw- en sloopmaterialen kan echt wel verbeterd. Werk aan de winkel dus!

BRON: Huang, B., Wang, X., Kua, H., Geng, Y., Bleischwitz, R., Ren., J., (2018). Construction and demolition waste management in China through the 3R principle. Recources, Conservation & Recycling (129), 36-44.

Plaats een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: